padangu montavimas vilniuje balandzio aja 551be7d383bd4

Automobilių pasaulis tradiciškai laikomas „vyrišku“, todėl teoriškai čia visi sprendimai turėtų būti grindžiami aiškia logika bei tvirtais argumentais. Daugeliu atvejų taip ir yra, tačiau prakalbus apie padangas labai dažnai visas racionalumas išgaruoja, užleisdamas vietą mitams ir spekuliacijoms. Keisčiausia, kad kai kuriais atvejais fronto linija eina ne tik tarp Lietuvos rinkoje konkuruojančių padangų prekybos įmonių. Bene ryškiausias tokios kovos pavyzdys – ginčai dėl padangų amžiaus.

  

Vienos iš seniausiai šioje srityje dirbančių bendrovių interneto svetainės matomiausioje vietoje puikuojasi šūkis, skelbiantis, kad „čia nėra „medinių“ padangų“. T. y. kad šioje įmonėje nepardavinėjamos senesnės nei trijų metų padangos, nes „net idealiomis sąlygomis saugomų padangų guma sensta“ ir „praėjus 3-4 metams nuo pagaminimo datos protektorius tampa pastebimai kietesnis“.

Tiesą sakant, tai tik pačiomis švelniausiomis spalvomis piešiamas padangų baubas: tiek pavasarinės, tiek rudeninės automobilių apavo keitimo karštinės metu, į apyvartą dažniausiai paleidžiami „faktai“, kuriais padėtis dramatizuojama kur kas labiau. Vairuotojai gąsdinami išvedžiojimais apie „galiojimo laiką“ išeikvojusias, elastingumą praradusias, sukietėjusias ir tinkamai su kelio danga nesukimbančias padangas. Esą tokiomis apauto automobilio stabdymo kelias smarkiai pailgėja, mašina tampa nevaldoma, o kelionė – mirtinai pavojinga ir t. t.

Kiek tiesos yra tokiose išvedžiojimuose? Kaip kinta sandėliuojamų padangų „darbinės“ savybės kol jos laukia savo pirkėjų? Kada ir kodėl jos tampa netinkamos eksploatuoti? Ar tikrai padangų gamintojai siūlo tokį produktą, kurio galiojimo trukmė lygintina su pasterizuoto pieno?

Sureaguoti į šiuos dalykus netruko dviejų pasaulyje didžiausių prekinių ženklų –„Bridgestone“  ir „Michelin“ atstovai, pateikę oficialius atsakymus į panašius klausimus. Šių kompanijų inžinieriai patvirtino, kad bėgant laikui įvairių medžiagų ir gumos mišinių, iš kurių sudarytas mašinų „apavas“, savybės iš tiesų kinta, tačiau taip nutinka tik tuo atveju, jei padangos sandėliuojamos netinkamai. T. y. jei jas nuolat veikia tiesioginiai saulės spinduliai, drėgmė ir temperatūros svyravimai. Jei paisoma padangų gamintojų keliamų reikalavimų (pavyzdžiui, „Michelin“ yra nustačiusi griežtus padangų sandėliavimo reikalavimus ir standartus padangų prekybininkams, kurių nesilaikantys tiesiog negauna šios kompanijos produkcijos), per 4 – 5 metų laikotarpį padangų savybės nepasikeičia taip, kaip teigia kai kurie nesąžiningi prekeiviai.

Įdomu, kad praėjusiais metais panašus ginčas dėl to, kokias padangas galima vadinti „naujomis“, buvo užviręs ir Vokietijoje. Garsusis šios šalies automobilininkų klubas ADAC siūlė tokiu epitetu pamaloninti ne senesnes kaip 2 metai padangos. Tačiau reaguodama į tokią keistą poziciją Vokietijos padangų tiekėjų ir remontininkų asociacija BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) inicijavo skirtingo amžiaus padangų testus ir apibendrinę jų rezultatus paskelbė savo išvadas. Jose akcentuojama, kad teisingai sandėliuojamos padangos išlaiko visas savybes bent jau penkerius metus, todėl per šį laikotarpį jos gali būti pardavinėjamos kaip visiškai saugios. Tai asociacijai BRV teisiškai patvirtino ir patys padangų gamintojai sutarę, kad iki 3 metų amžiaus padangos laikomos gautomis „ką tik iš gamyklos“ („Factory-fresh“), o iki 5 metų amžiaus – „naujomis“.

BRV akcentuoja, kad šiuolaikinės automobilių padangos – tiek vasarinės, tiek žieminės – sukonstruotos taip, kad jų dinaminės, saugumo savybės išlieka per visą jų tarnavimo laiką. Tiesa, šis teiginys (kaip ir 5 metus nenaudotų padangų laikymas „naujomis“) galioja tuo atveju, jei padangų sandėliavimo sąlygos atitinka gamintojo numatytus reikalavimus. Atlikus palyginamąjį visiškai naujų ir nenaudotų, tačiau nuo 1 iki 4 metų sandėliuotų padangų palyginimą pasirodė, kad vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nenustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.

„Padangos sensta dėl įvairių fizinių ir cheminių procesų, pvz., ultravioletinių spindulių, vandens, karščio, šalčio ir t. t. Siekiant sušvelninti šių dalykų įtaką į gumos mišinius dedama specialių medžiagų, kurios užtikrina, kad tinkamai sandėliuojamos padangos net ir keletą metų nekeičia savybių, todėl yra identiškos visiškai naujoms“, – rašoma Vokietijos padangų tiekėjų ir remontininkų asociacijos dokumente.

„Michelin“ atstovybės Lietuvoje vadybininkas Paulius Gaurilčikas taip pat patikino, kad pačią didžiausią įtaką padangų senėjimui turi eksploatacijos ypatumai – važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t. Jei visiškai naujos padangos „dirba“ agresyvioje aplinkoje, jomis apautas automobilis dideliu greičiu važinėja prastos kokybės keliais, jų savybės per porą savaičių arba pirmąjį tūkst. kilometrų pasikeičia į blogąją pusę kur kas labiau, nei keletą metų laikytų sandėlyje.

„Nereikėtų šių dalykų painioti – „senatvę“ lemia intensyvus fizinis poveikis bei su tuo susiję temperatūros pokyčiai vidinėje padangos konstrukcijoje, o ne kas nors kitkas“, – akcentuoja P. Gaurilčikas.

Vokietijos ADAC ekspertai kartu su „Michelin“ koncerno atstovais surengė palyginamąjį testą su visiškai naujomis nenaudotomus nuo 1 iki 4 metų sandėliuotomis padangomis. Galutinė jų išvada: vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nenustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.

„Michelin“ oficialiai teigia, kad padangų senėjimo proceso eigą lemia du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra ir mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu, kurios neveikia sandėliuojamų padangų. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje – kuo aukštesnė temperatūra tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas. Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, galime teigti, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km paseno tiek pat kiek ir 17 metų sandėliuota 210C temperatūroje padanga.

Palyginamųjų bandymų rezultatai liudija, kad eksploatuojama padanga kas tris savaites „pasensta“ tiek, kiek ir per vienerius metus sandėliuojama padanga. 35 proc. per mažai pripūsta padanga per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga.

„Michelin“ rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti  naujomis jeigu eksploatuojamos padangos pagamintos daugiau nei prieš 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų. Po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį

Šiuos dalykus komentuodamas „Egzotikos“ vadovas Rokas Lipeikis pastebėjo, kad visi tvirtinantys, esą dvejus metus sandėliuota padanga yra „bloga“ turėtų savo automobilį perauti naujomis „geromis“ po maždaug 1,5 mėnesio eksploatacijos.

ABR

„Ar nors vienas sveiko proto žmogus taip elgiasi? Greičiausiai ne, tačiau kai kurie padangų pardavėjai nerausdami tikina esant atvirkščiai. Akivaizdu, kad tokie dalykai tėra desperatiškas bandymas sukompromituoti vadinamųjų išpardaviminių padangų prekybą negalint pasiūlyti konkurencingų kainų. Tarkim mūsų tinklo asortimente dažnai būna išpardaviminių Premium segmento padangų, kainuojančių pigiau nei kolegų parduotuvėse siūlomos vidutinės klasės padangos. Kaip tik tada į apyvartą paleidžiami gandai, neva 2-3 metų senumo padangos yra „blogos“, o „geros“ tik pagamintos einamaisiais metais“, – stebėjosi R. Lipeikis. Tokie gamintojai kaip „Bridgestone“ ir „Michelin“ ypač brangina savo vardą ir padangas rekomenduoja keisti po 10 metų atsargumo sumetimais ir tikrai nesuteiktų padangoms garantijų, jei bent kiek abejotų jų saugumu po 8 ar 9 metų.

„Bridgestone“ atstovybės Baltijos šalyse vadovas Eugenijus Marcinkevičius savo ruožtu atkreipė dėmesį į vadinamąją „5+5“ taisyklę. Jos esmė – gamintojas numato, kad jei padanga bus pradėta eksploatuoti per 5 metus nuo pagaminimo dienos, tai visavertis jos naudojimas įmanomas dar 5 vėlesnius metus. Ir tik tuomet, kai padangoms sukanka 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, jas rekomenduoja pakeisti naujomis, net jei vizualiai jos dar atrodo nepriekaištingai - tai tiesiog atsargumo priemonė, net jei tokios padangos atrodo tinkamos naudoti arba dar nesusidėvėjo.

„Jeigu minimali leistina protektoriaus riba per šį laiką nepasiekta, tolesnis padangų naudojimas įmanomas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti“, – akcentavo E. Marcinkevičius.

 

 

 

Pastaruoju metu vėl pasirodė melagingi straipsniai, klaidinantys vartotojus ir prieštaraujantys didžiųjų padangų gamintojų Bridegstone ir Michelin deklaracijoms. Straipsnius jau keletą metų užsakinėjanti ir vairuotojus bauginanti įmonė savo svetainėje teigia, kad neprekiauja senesnėmis nei 3 metų padangomis, bet pati paneigia savo melagingus teiginius, "paaiškinama", kad visgi prekiaujama, tik su nuolaida?.. Tuo tarpu visi didieji prekybininkai seniai skelbia padangų gamybos datą ir akivaizdu, kad išpardaviminiai likučiai yra parduodami su nuolaidomis, tad vėlgi kyla klausimas, kodėl bandoma įbauginti pirkėjus, dėl didesnio pelno parduodant "šviežias" padangas brangiau?

 

 

icon

icon

 

 

Visos naujienos